
09 aug NIEUWSGIERIG AAGJE – BY LIANE DUIT
Toen ik lang lang geleden mijn loopbaan begon als secretaresse was ik vooral goed in het nieuwsgierig zijn. Zeker ik had mijn diploma, kon typen als de beste en steno (?!?) maar wat wist ik nu echt? Niet veel, was al snel mijn conclusie. Dus begon ik met vragen stellen. Vooral heel veel waarom vragen. En zo kreeg ik al snel de stempel van “nieuwsgierig aagje”. Zelf heb ik dit nieuwsgierige karakter altijd als één van mijn betere talenten beschouwd. Doordat ik zoveel informatie kreeg kon in beter meedenken en met eigen ideeën komen. Doordat ik goed wist wie waar “gevoelig” voor was kon ik op een handige manier die nieuwe manier ook vaak realiseren. Het heeft me enorm geholpen om mijn werk steeds leuker, uitdagender en vooral zinvoller te maken. En ik ben ervan overtuigd dat elke assistant dit prachtige talent van nieuwsgierig aagje heeft.
Totdat het over techniek gaat….
Persoonlijke ontwikkeling staat hoog op de agenda van de assistant. De nieuwsgierigheid naar de zogenaamde soft skills is groot. Gaat het over digitale wijsheid of digitale geletterdheid, harde techniek dan zie ik niet zo heel veel nieuwsgierigheid. Sterker nog, heel vaak ontdek ik een afkeer. Of misschien is het angst. Ik weet het niet. Maar het valt me op dat in de zoektocht naar het worden van een “futureproof” assistant, zelden ICT op de agenda staat. Gemiste kans als je het mij vraagt. Een digitaal geletterde assistant heeft sowieso de toekomst.
Tech-savvy
Google maar eens op bovenstaande kreet en je zult zien dat je het steeds vaker tegenkomt. Vooral in Amerika zijn er al veel assistants die zichzelf zo omschrijven en het benoemen in hun LinkedIn-profiel. Wat kun je dan als tech-savvy assistant? Welnu, het gaat dan niet om het gebruik van Outlook, Word of Excel. Was dit vroeger nog iets wat je onderscheidde op de arbeidsmarkt nu is het heel normaal geworden (een commodity). De tech-savvy assistant weet haar weg in de digitale wereld. Hoe app’s slim te gebruiken, werken in communities, chat-oplossingen en hun krachten. Ze weet haar weg in de privacy & security en kan haar team en managers adviseren hoe dit nog beter te doen. Maakt het voor zichzelf en voor haar managers makkelijk door techniek voor zich te laten werken om zo haar menselijke talenten nog beter tot bloei te laten komen.
Mijn vraag aan jou is dan ook: herken je je talent van nieuwsgierig zijn? En ben je dit ook op het technologische vlak? Zo niet dan wordt het hoog tijd om je zelf daar eens in te verdiepen. Het is écht bijzonder leuk. Geen ingewikkelde dingen als programmeren of andere “nerd-achtige” activiteiten. Maar hele praktische zaken. Graag geef ik wat voorbeelden om je een beeld te geven.
- Privacy & Secrurity
Hot item in elke organisatie. Iedereen werkt tegenwoordig veel vanaf zijn/haar mobiel. Zijn we op een meeting extern, dan loggen we even snel in op wifi en we kunnen weer lekker aan het werk. Maar realiseer je je hoe kwetsbaar je je organisatie maakt door op een open wifi te werken? De meeste problemen op securitygebied ontstaan door medewerkers zelf. En er is een simpele oplossing. Bijvoorbeeld Opera VPN app. Gebruik je die dan haal je heel wat risico’s weg.
- Social Intranet
Steeds meer organisaties stappen over van een traditioneel intranet naar een social intranet. Een omgeving waar iedereen dingen kan posten en je in communities kan werken. Meest bekende (en gebruikte) is Sharepoint of het nieuwere Microsoft Teams. Andere grote spelers in de markt zijn IBM Connections en Workplace (die laatste is van Facebook en gezien de laatste berichten over dit bedrijf vraag ik me af hoe veel bedrijven hier nog aan vast houden, maar dat terzijde). Er wordt door organisaties voor enorm veel geld in geïnvesteerd. Niet zonder reden. Uit onderzoeken blijkt keer op keer dat open en transparant werken de betrokkenheid van medewerkers verhoogt. En een hogere betrokkenheid betekent een hogere productiviteit, zo blijkt. Het probleem is echter dat de communicatie over de aangeschafte applicaties en de introductie niet altijd zo goed verlopen (en dan druk ik me zacht uit). Het is een soort ICT feestje. En bij hen geldt: eerst techniek dan de mens. Laat het nu precies niet zo werken. Door je te verdiepen in de kracht van social intranet, Working Out Loud, de kracht van communities kun je een enorme bijdrage leveren om het gebruik van aangeschafte applicaties te verbeteren en te verhogen. Een enorme toegevoegde waarde die eenvoudig in geld is uit te drukken en laat zien hoe kostbaar die toegevoegde waarde is.
Zomaar twee simpele voorbeelden die helemaal niet zo nerdachtige technisch zijn. Gewoon de techniek inzetten om juist de menselijke kant weer centraal te zetten!