
22 dec Hoe blijf jij van waarde in de toekomst van werk?
OK…voor velen verandert het werkveld…je hoort veel mensen dat het tijd is dat je het anders gaat doen…jij vraagt je af: waarom zou ik het anders doen?
Omdat je ertoe wilt blijven doen…
Dat de toekomst van werk, dus ook van jouw vak, rap verandert is geen nieuws meer. Dat we daarop voorsorteren is een feit. Maar hoe doe je dat dan, dat voorsorteren? Hoe zorg ik dat ik nodig blijf? Hoe maak ik het verschil in mijn vak? Wat doet ‘de rest’ eigenlijk? Ben ik authentiek in de manier waarop ik het doe? Wat maakt mij dan buitengewoon? Waar liggen de ‘want to haves’ van mijn opdrachtgevers in de toekomst? Allemaal vragen die je brengen tot de hamvraag:
‘Hoe blijf ik van waarde in de toekomst van werk?’
Het zijn rake vragen. Op een, voor sommige, gevoelig onderwerp. Heb het lef om ze te beantwoorden. Ben eerlijk naar jezelf. Wellicht kan het volgende jou daarbij helpen.
WAAROM juist nu focus op het anders doen?
Sinds de komst van handige technische tools en een ‘Do It Yourself mentality’ van de nieuwe generatie zijn jouw werkzaamheden er wellicht anders uit gaan zien. En deze transitie van jouw vak gaat alleen maar verder ontwikkelen, in een rap tempo. Als we achterover leunen neemt techniek jouw rol straks over. Echt waar? Ja echt waar! Ik vind dat goed nieuws. Het is namelijk tijd om hernieuwde aandacht te geven aan jouw service en dienstverlening. Pak deze kans!
Let wel op dat je niet nog meer gaat servicen in MUST HAVES (nog meer basisservice leveren). Wat dan wél? Leg de focus op servicen in VERY NICE TO HAVES (meer leveren in het onverwachte);
dat is waar hét nieuwe werk voor jouw toekomst in ligt, daar ligt een behoefte.
Een voorbeeld;
Wat bedoel ik met MUST HAVES en VERY NICE TO HAVES? Ik gebruik graag een metaforen om zaken duidelijk te maken. In dit onderwerp; een toiletbezoek.
Stel je eens voor je gaat op bezoek naar het toilet. Wat is dan een absolute MUST HAVE tijdens dit bezoek? Voor mij is dat toiletpapier. Het is een basisbehoefte, ik verwacht dat gewoon. Als het er is… dan ga ik niet juichen omdat er wc papier is. Het hoort er gewoon te zijn. Stel er hangen tijdens dat bezoek 20 rollen toiletpapier, dan wordt ik daar niet meer tevreden van. En…stel er hangt helemaal geen toiletpapier… dan ben ik zwaar ontevreden. Conclusie leveren in basisbehoeftes (MUST HAVES) maakt jouw waarde niet groter; als het er is vind men het normaal, lever je meer basisbehoefte dan heeft dat geen effect en lever je niet de basisbehoefte dan worden mensen heel ontevreden.
Een voorbeeld in het management support vak is agendabeheer; dat wordt vaak gewoon verwacht.
Doe je voor meer mensen agendabeheer (lever je meer) dan krijg je niet altijd meer waardering, het is en blijft normaal (ondanks dat je meer doet), het heeft geen effect. En als je de agenda vergeet te plannen en niet levert, dan worden mensen heel ontevreden.
Buiten dit aandachtsgebied betreft het leveren van toiletpapier op het toilet, is er nog iets waar we voor moeten waken, het leveren van toiletpapier kan ook door een robot gedaan worden. Die levert en die kun je programmeren zodat ze het nooit vergeten. Jij kan het wel vergeten…immers vergeten is menselijk…
Laat de robot het lekker doen en jij krijgt de ruimte om op zaken te focussen die er wél toe blijven doen.
Hoe ga jij het dan anders doen?
Het leveren in het onverwachte is vaak een lastige in jullie professie, want we zijn hartstikke druk en dat ‘kost’ tijd, dat hebben we niet. Hierna tref je een methode om er tijd voor te maken, immers we willen toch van waarde blijven? Dat betekent dat je moet plannen om ertoe te blijven doen. Niet hopen dat je ertoe blijft doen, hopen is een belabberde strategie als je het mij vraagt…
Hoe ga je plannen? Door het volgende stappenplan voor jezelf uit te werken, bereid dit voor, start het jaar met dit plannetje uitgewerkt. Het is inmiddels bewezen door de praktijk dat dit werkt.
OK…HÉT 3 STAPPENPLAN Om ertoe te blijven doen…
Stap 1: Delegeer MUST HAVES.
Bepaal welk werk gaat stoppen
Maak jezelf bewust van welk werk met gemak door techniek overgenomen kan worden en welk werk door een manager zelf gedaan kan worden. Let op: het hoeft niet morgen anders, dit is ook vooruitdenken, maar het kan sneller komen dan je denkt, let wel op.
Voorbeeldlijstje werkzaamheden in het vak van ‘management assistant’ kan zijn:
- Notuleren
- Agenda’s plannen.
- Herhaaldelijk verzetten van afspraken
- Declaraties verzorgen
- Inkoopnummers aanvragen
- Reizen boeken
Wat ik professionals vaak hoor zeggen bij het maken van ‘stoppen lijstjes’ is; het is ook saai werk, ik heb er ook geen zin meer in, ik kan echt wel meer dan wat op dit lijstje staat. Dapper om te zeggen, en vaak zo waar!
Stap 2: Focus op NICE TO HAVES & VERY NICE TO HAVES.
Focus op onbenut talent
Herken en erken jouw buitengewone talent en zet dit in, in jouw werkveld, lever service excellence, lever maatwerk, lever het onverwachte… doe eens iets buitengewoons.
Voer onderzoek uit naar wat jouw talent is en weet wat jou buitengewoon maakt! Combineer deze wetenschap met een portie zelfleiderschap en klantgerichtheid en je bent op de goede weg!
Voorbeeldlijstje talenten in het vak ‘management assistant’ kan zijn:
- Ik ben getalenteerd in processen bewaken, ik pak een rol in projectmanagement.
- Ik ben goed in human resources, ik pak een rol in de on –en off boarding van collega’s.
- Ik ben goed in cijfers, ik pak een rol in het effectiever inkopen van een product of dienst.
- Ik ben goed in multiculturele communicatie, ik pak een rol in interne communicatie.
- Ik ben goed in proces verbeterend werken, ik pak een rol in het creëren van een
‘LEAN way of working’ met mijn team.
Stap 3. Etaleer jouw BUITENGEWONE WAARDE in jouw werkveld, met TROTS!
Laat je horen!
Ga niet stilletjes leveren in NICE TO HAVES en VERY NICE TO HAVES. Hier moet je even niet meer bescheiden in zijn. Maak mensen deelgenoot van wat jij wél kan en een robot of de opdrachtgever zelf niet kan of niet moet willen. Beleg jouw buitengewone dingen in werkafspraken/ resultaatafspraken in jouw Performance Management. Creëer die nieuwe rollen.
Alsjeblieft, laat mensen jouw buitengewone waarde ervaren! Focus niet alleen op agenda’s plannen, mail, vergaderingen, reizen boeken, declaraties verzorgen en notuleren…jij kan zoveel meer!
En delegeer deze werkzaamheden naar een robot!
Ontwikkel Tip: Met de wetenschap van het ‘customer loyalty model’ kan een assistent écht een verschil maken met impact! Zie deze link voor meer info: http://baymard.com/blog/kano-model
Voorbeeld uit praktijk
Stel je eens voor…
We nemen een corporate organisatie met 500 buitengewone professionals. Deze professionals doen nagenoeg hetzelfde werk. Wat dan? Zoiets als: agenda planning, mail afhandelen, reizen boeken, declaraties verzorgen, evenementen organiseren, actielijsten maken en beheren en de vergaderzalen coördineren. Deze organisatie koopt een ICT tool in zodat agendaplanning volautomatisch gebeurd vanaf 1 januari.
50% van de tijd van deze professionals wordt aan agendabeheer besteed. Dit kan straks een ICT tool overnemen. Volop mogelijkheden om nu al te bedenken wat ga ik doen met die andere 50% van mijn tijd per 1 januari? Maak jezelf waardevol!
Laat het niet gebeuren dat een ander bepaalt dat er 250 gewone professionals overbodig worden.