
21 mrt De Assistant en nieuwe werkrollen, welke past bij jou?
Er vindt een verschuiving plaats in het werk van de secretaresse/assistant.
De basis blijft altijd hetzelfde, ondersteunend, faciliterend en beherend, maar er is meer.
Nu het werklandschap aan verandering onderhevig is komen er nieuwe kansen op het inhoudelijk meedenken met het management en juist daar kun jij het voortouw gaan nemen.
Die nieuwe werkrollen kun je innemen op basis van je expertises. Het zijn er veel, maar we hebben een kleine selectie en gemaakt en geven je drie voorbeelden en dan opeens weet je het: je wordt (vul hier je nieuwe functienaam in)
Voorbeelden van werkrollen
COMMUNICATIE EXPERT
Gaat het scheiden van hoofd- en bijzaken tijdens briefings je gemakkelijk af en weet je vervolgens exact welke informatie waar terecht moet komen? Is social media en profileren iets waar je blij van wordt? Ben jij van nature een nieuwsgierig aagje en voel jij feilloos aan wie in de organisatie mooie verhalen kan vertellen waar jij dan weer iets mee kunt doen? Kan jij een reputatie managen en je organisatie goed vertegenwoordigen? Kwam er vroeger ‘journalist’ uit je beroepskeuzetest?
Dan is het misschien wel iets voor jou om naast Assistant ook dé communicatie expert van de organisatie te worden. Jij bent het gezicht, de pen en de mond van het bedrijf. Misschien ga je af en toe eens koffie drinken met de mensen van marketing en denk je actief mee in de strategie.
O en heb je deze rol inmiddels? Dan horen wij jouw verhaal graag! Jij als communicatie expert weet natuurlijk exact hoe we dat verhaal kunnen vertellen en andere Assistants ermee kunnen inspireren.
Contact us!
HOSPITALITY EXPERT
Deze rol past perfect bij de Assistant die gevoel heeft voor sfeer en het belang ervan ook onderkent.
Uiteraard weten we allemaal dat werksfeer en aandacht belangrijk is, maar hier ook echt acties op uitzetten, meer dan alleen fruitmand sturen bij ziekte en een glimlach bij ontvangst van een klant, is toch echt een vak apart.
Je bent de moodmaker van de organisatie, je hebt creatieve ideeën hoe je iedereen kunt laten excelleren middels oprechte aandacht en kunt daar ook concrete winst behalen voor het bedrijf.
Je signaleert het wanneer een team minder goed functioneert als het gaat om de werksfeer en je neem initiatieven om ervoor te zorgen dat medewerkers connected blijven.
Je schrijft bijvoorbeeld een plan van aanpak hoe hospitality in alle lagen van het bedrijf wordt doorgevoerd.
Het thema hospitality is een hot item bij veel bedrijven dus mis je roeping niet!
Wil jij als expert in gastvrijheid je tips delen? Onze mailbox staat gastvrij open…
PROCES EXPERT
Deze rol vergt grondige kennis van systemen en tools. En daarnaast een actieve en signalerende houding, want zijn die systemen en tools wel echt zo werkbaar als werd voorgesteld?
De proces expert staat klaar om oplossingen en ideeën voor te stellen om de werkbaarheid te verhogen of de efficiency te verbeteren. Je deelt best practices over systemen en tools en je neemt de leiding als vernieuwing plaats moet vinden. En zijn er vragen vanuit teams of individuen? Jij geeft begeleiding bij specifieke taken en acties in systemen en tools, zodat taken goed ten uitvoer worden gebracht.
Een zeer interessante en belangrijke rol die, net als de andere voorbeelden, concrete winst kan opleveren. In werkplezier, waardering, uren en centen.
Ben jij nou dé procesking of toolqueen van de organisatie geworden? Heb je een buitengewoon takenpakket voor jezelf georganiseerd?
Chapeau! (En stuur ons een berichtje, wij spreken je graag hierover!)
Geïnteresseerd of wil je nog meer weten over dit onderwerp? Lees dan ook onderstaande blog:
https://ftf-assistants.nl/2018/09/24/robots-hoe-blijf-ik-van-waarde-in-de-toekomst-van-werk/