
20 jun Creëer jij een werkveld vol wonderen? Wil je weten hoe?
Stel je eens voor: je bent directrice van een grote organisatie. Je draagt de verantwoordelijkheid voor duizenden medewerkers. Voor hun maandelijks inkomen en ook voor hun werkplezier. Je wil de randvoorwaarden scheppen om voor deze medewerkers de beste werkgever te zijn. Daarnaast wil je de randvoorwaarden scheppen om hen de beste versie van zichzelf te laten zijn. De meest productieve versie ook want de targets groeien ieder jaar. Je ambities zijn hoog, net als je werkdruk en de lat die je jezelf toelegt. Je agenda zit nokvol maar gelukkig wel met de juiste dingen. Je hebt namelijk een topper van een assistente die zo op jou en het bedrijf is ingespeeld dat jij op jouw beurt ook de meest productieve versie van jezelf kunt zijn. Als je ’s ochtends op kantoor komt liggen de printjes voor je vergaderingen van vandaag klaar. Ze heeft een uur in je agenda geblokt met een terugbellijstje van telefoontjes die ze niet namens jou kon beantwoorden en de verse jus d’orange wordt geperst zodra je de lampen van je kantoor aan doet. Jeetje waar zou je zonder haar zijn! Ja, dat klinkt goed he? Haar assistentie voelt als een waar cadeautje op jouw drukke dagen…
Stel je nu eens voor dat dit al jaren zo gaat. Vraag jezelf eens af of je die waardering dan nog zo zou voelen voor die printjes, terugbelmomenten en de jus d’orange. Word je daar nog iedere dag door verrast of wordt het gewoon normaal op den duur? Sterker nog, die printjes behoef je eigenlijk niet meer sinds je digitaal werkt en die jus d’orange geeft je het zuur in de maag . Maar je zegt er niets van want het wordt vanuit een goed hart gemaakt. Je assistent bedoelt het zo goed en vindt het fijn om er op deze manier voor je te zijn . Tsja, dat geeft dezelfde situatie ineens ander licht he? Klinkt het ondankbaar? Het is nu eenmaal menselijk om iets wat een gewoonte is geworden minder te waarderen. (Daarmee keur ik het overigens niet goed!)
Ik overdrijf nu natuurlijk maar ik hoop dat ik je aandacht heb en dat je aanvoelt waar ik heen wil. Jullie horen mij vaak genoeg zeggen dat de toekomst van werken verandert. Sterker nog, ik heb hier mijn bedrijf op ingericht. Want, die toekomst van werken verandert echt! De techniek neemt basistaken over en de nieuwe generatie managers heeft een Just Do It Yourself mentaliteit. Robots gaan agenda’s plannen en ja, ook die krijgen inzicht in wat wel en niet belangrijk is. De toekomstig manager ga je niet meer verwonderen door alleen de basics te leveren, hij verwacht iets onverwachts (waar die wél enorm mee geholpen is), daarmee maak je impact in jouw toekomst van werken.
Nu hoor ik je denken: ‘Shit, gaat het vak van assistent dan verdwijnen?’. Nee joh! Absoluut niet. Echter adviseren wij je wel om in actie te komen en te bedenken hoe jij gaat inspelen op deze veranderingen. Want het vak gaat echt wel veranderen. Hoe ga jij op een andere manier leveren aan jouw omgeving? Namelijk op ‘the unexpected services’; onverwachte dingen waar je mensen mee gaat verwonderen.
Steek iets minder tijd en energie op de basistaken, door optimaal gebruik te maken van de techniek. Automatiseer zoveel mogelijk standaardprocessen. Onderscheid je vervolgens door je te richten op het leveren van onverwachte toegevoegde waarde.
Er zijn twee dingen die voorlopig nog niet door de techniek worden overgenomen, dat zijn creativiteit en emotionele intelligentie / hospitality. Daar ligt jouw kans! Verwonder jouw omgeving door niet alleen te doen wat ze al jaren van jouw verwachten. Maar speel juist in op klantbehoeftes met creativiteit en hospitality.
Ok, Verplaats je nu nog eens in die directrice en vraag jezelf eens af wat jou zou verwonderen als jij haar was?
Een strakke agendaplanning met ruimte voor haarzelf? Stukken tot in detail verzamelen? Declaraties tot op de punt komma verzorgen? Meetings plannen met alles erop en eraan? Afspraken moeiteloos verzetten? Zijn dit verwonderende services? Nee toch? Dat verwacht ze van je. Hier ben je ook fantastisch goed in. Blijven doen zou ik zeggen, niet zomaar mee stoppen en allemaal andere dingen doen, want dan wordt ze gek. Echter het is wel goed om heel af en toe te verwonderen (niet té want dan wordt het ook gewoon).
Waarmee kun jij verwonderen dan?
Denk aan het verrassingseffect van de Efteling. Hoe je daar als vanzelf met een glimlach op je gezicht rondloopt. Hoe komt dat? Doordat je verwonderd wordt. Je beleefd daar momenten die je niet verwacht en dat vinden mensen fantastisch. De geuren die uit het dak komen zodat je in de stemming komt bij aankomst, een vlotte entree, blije medewerkers die je écht verwelkomen, een medewerker die jouw ziet lopen met jouw moeder in de rolstoel en even komt aangelopen om te vertellen dat je straks bij de aquanourashow haar kan bellen zodat ze ons kan begeleiden naar de plek waar je met de rolsstoel het beste zicht hebt, wauw die had ik niet verwacht, dat is het!
Denk eens na hoe jij “unexpected services” kunt leveren in jouw werkkrol. Wat wij zien dat werkt is dat je met een LEAN mentaliteit jouw werk benaderd. Wat is dat dan? Iedereen loopt weleens te zeuren op iets op de werkvloer, voor je het weet zeurt heel de afdeling/ heel het bedrijf erover. Jij gaat niet mee zeuren, maar bedenkt een mogelijke bijdrage naar een oplossing. Constructief kom jij met een plan en jij gaat mensen verwonderen door te ‘pro – acten’ op iets wat niet zo goed werkt of bij velen frustratie opwekt. Serieus, hiermee maak je impact en blijf jij van toegevoegde waarde in jouw toekomst van werken!
Een greep met wat voorbeelden?
- Werkplekdeskundige, ambassadeur van ‘het nieuwe werken’ concept zijn
- Eigenaar van een interne kennisbank zijn
- Pre- sales/ After sales- expert zijn
Ben je benieuwd naar nog meer voorbeelden van collega-assistentes? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief. We hebben rollen verzamelt – en dat is een on going proces- waarmee assistentes in heel Nederland het verschil weten te maken. Wij gunnen jou ook deze rollen te pakken wij delen dus graag!